mandag den 20. juni 2016

Marmelade med stjernedrys


Har jeg en kærlighed til sol og sommer!
Det må man sige ja til. For jeg lever og ånder meget mere når der er sommer
og vejret tillader, man kan være ude fra morgen til aften.
Vi har haft nogle fantastiske uger med smukt vejr. Men her sidst på ugen
brød himmelen løs og vi får vand. I store mængder.
Den tørre jord kan slet ikke følge med og tage fra!
Men vejret har gjort, at jeg midt i forberedelserne til Ida-Katrines studenter fest
 med god samvittighed kan komme lidt ind.
Huset trænger i den grad til en overhaling. Men hvad går jeg i stedet i gang med...
En hel fantastisk jordbær hyldeblomst marmelade.
Lige til en afveksling en lille oversprings handling fra alt rengøringen...
Den her skal bare deles og spredes mest muligt for den er fantastisk.
Så den opskrift må i lige have!



Mine jordbær er slet ikke klar til plukning endnu. Men heldigvis er den store 
jordbær avler i nærheden af os helt klar. Så meget at de sælges til højere og venstre. 
Folk står i kø for at købe hans jordbær.



Altså det her er da sol og sommer i Danmark.






Nu var det så lige jeg skrev vanille sukker.
Her i huset bliver det aldrig indkøbt men fremstilles selv.
Det man køber har absolut ingen smag i forhold til det hjemmelavede.
Jeg har altid en krukke med sukker stående. Der i kommer jeg vanille stænger.
Både brugte og friske. Kornene skrabes ud, mases mellem sukkeret, skærerbattet og en kniv.
De blandes også op i krukken.



Når jeg syntes min krukke har stået længe nok, nogle dag eller helst uger. 
Så blender jeg det hele sammen. 
Se det er altså vanille sukker med god smag!





Så er der fremstillet det fineste marmelade med søde hyldeblomst stjerner.






Så er første portion klar til spise kammeret.
Her vil børnene meget gerne have en mad med hjemmelavet marmelade 
og små stjerne. De kan slet ikke vente på, at marmeladen
er kølet helt ned...
Det tager ganske kort tid at fremstille og så har man også altid 
en sød værtinde gave lige ved hånden. 


Rigtig fantastisk mandag ønskes i alle

Charlotte


P.s
Nu hvor hyldeblomsterne er at finde over alt.
Kunne i måske også fremstille lidt hyldeblomst sirup med lime.
Kig med HER fra et tidligere indlæg.
Jeg har været i gang. For det skal være en af velkomst drinksene med hvidvin!





14 kommentarer:

  1. Nøøøj det ser lækkert ud 😋 Det må prøves, og vi skovler jordbær ind hver dag, i store mængder, så det er jo oplagt. Har allerede den lille fryser halvt fyldt med jordbær, så det er bare at komme igang.
    Mega lækre billeder og skønne opskrifter. Tak for det 😘
    Må lige spørge hvor glasset med det fine låg er fra? Har set du også har dem i det franske toilet 😉
    De er så fine! Håber du når alt det du skal, og at I får en fantastisk dag imorgen 🌸

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dine altid skønne ord søde Lone:)
      Glasset er fra Marie-Magdalene og jeg købte et helt læs. For de er ikke særlig dyre.
      Så du må ind og skrive til Helle om hun har flere tilbage.
      Rigtig skøn dag til dig søde ven

      Knus
      Charlotte

      Slet
  2. Hej Charlotte.Hold da helt op.........du har da gang i lidt af hvert.
    Men den opskrift på marmelade ser da lækker ud.Men det kniber lidt at se opskriften.
    Det er jo lige tiden til både jordbær og den smukke hyld.Godt at du har en jordbæravler i nærheden.Det er altså også sjovere at lave marmelade end rengøring.
    Dejlig dag til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har så meget ret Jette. Rengøring er ikke sjovt men det er duften af skøn marmelade.
      Men nu venter endnu en rengøring efter den store studenter fest......

      Rigtig dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  3. Mums siger jeg bare.
    Lyder og ser så indbydende ud. Pandekager vanilleis og den marmelade er hvad jeg tænker på lige nu...
    Uha kold hvidvin og hyldeblomst sirup. Det kunne blive stor favoritten.
    Håber solen skinner på student og gæster

    Kh Henriette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød Henriette:)
      Jeg kan love dig for at den bowle røg hurtigt. De unge mennesker vil nu selv til at lave lemonade sirup. For de var solgte til den drik.....
      Kan også sige at solen i den grad skinnede på både studinen, gæsterne og os.

      Rigtig skøn dag
      Charlotte

      Slet
  4. Det lyder da så lækkert og skal helt sikkert prøves. Intet slår den hjemmelavede slags, det er sådan en god fornemmelse at kunne forkæle familie og venner. Skal lige høre om ikke du tager stængerne op før du blender det ? Skønne billeder som altid.
    Rigtig skøn aften i det "strålende" vejr
    Kh Majbrit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Majbrit:)
      Det smager også himmelsk må jeg sige.....
      Nej stængerne bliver blendet med, de har lige så meget smag om ikke mere end kornene. Så det er hele baduljen der skal bruges. Intet spild ;)

      Rigtig skøn dag
      Charlotte

      Slet
  5. Jeg må da vist forbi selvpluk. Jordbæerne i haven skal bare nydes som en lille haps i forbifarten. Super ide med hyldeblomst i, den var jeg ikke lige selv kommet på. Har endda været til teambuilding i Sagnlandet i Lejre. Skulle selv lave maden over bål, bla. æblegrød uden sukker, men så blev der brugt hyldeblomst istedet. Mums. Og hyldeblomstsirup til at fortynde div. væsker. Ikke dårligt. Rigtig god studenterfest. Mon ikke vi får lov til at se et billede el. to af alle herlighederne :-)

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor det lyder hyggeligt med bål over mad. Det bruger vi også her hjemme. Det er så super hyggeligt og noget for hele familien. Alle som lyster kan deltage.

      Rigtig dejlig dag til dig
      Charlotte

      Slet
  6. UhHhhMMMmmmmUhmmm så lækkert!
    Tak for den Charlotte, og en rigtig fantastisk dag/uge til dig:-)))
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have søde Anette og i lige måde

      Charlotte

      Slet
  7. Kære Charlotte. Hjemmelavet marmelade uanset hvilket bær man bruger er rigtig godt. I mandags fik jeg kogt til 17 glas marmelade. Men hvor ser det godt ud med stjernedrys i marmeladen. det har jeg aldrig tænkt over at man kan gøre, så det tror jeg at jeg vil prøve, når jeg skal igang med jordbærmarmeladen .-)
    Tak for den søde ide
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da helt op Kirsten 17 glad. Her ville familien juble hvis det var mig som var så flittig.....
      Prøv endelig at søde med stjernedrys. Det kan hvis man bruger meget reducere sukkeret. For blomsten er et sødemiddel i sig selv;)

      Rigtig skøn Sct. Hans aften til jer
      Charlotte

      Slet